Beste supermamma trikset i verden

Annonse for Opplysningskontoret for frukt og grønt

De siste tre ukene har vi vært utfordret til å ha 5 om dagen hver dag, og hvordan har det gått?

For min del så har det vært både inspirerende, og jeg har gravd frem et par gamle triks som hadde gått i glemmeboka, som er veldig nyttige. Å kutte opp frukt og servere bær og smoothie går stort sett glimrende, det gjelder bare å være flink til å huske på å faktisk gjøre det. -Men når det kommer til grønnsaker så er gode råd dyre.

Masse tips til 5 om dagen kan du finne på frukt.no!

Denne uka har vi fokusert på middag. Guttene mine liker heldigvis brokkoli, eller “trær” som det visstnok heter. De har også dilla på mailkolber, så det har vi servert ofte til middagen. Andre grønnsaker er de ikke såååå keene på å spise, men jeg serverer jo og håper de vil smake. Et alternativ er å servere ekstra grønnsaker de ikke aner et døyt om:

Her er mitt favoritt supermamma triks: Kamuflerte grønnsaker!

Er du klar over hvor mye grønnsaker som kan puttes i en rett uten at noen merker det? Det er ganske mye!

I dag lagde vi pizza, enkelt og greit med ferdig bunn og posesaus. Men samvittigheten min var likevel på topp, for i kjøttsausen hadde jeg en hel raspet løk, tre finraspete gulrøtter og en boks tomat (gulrot kan bli litt søtt i mengder så de balanserer hverandre). Dermed var det mer grønnsaker enn kjøtt i sausen, faktisk ble det nok mengde til to pizzabunner. Og jada, kidsa spiste pizza som bare det!

Her i huset så leker vi med maten, og noen ganger spises det fruktdessert før middag. Eller samtidig, who cares.

Huskeregel for kamuflerte grønnsaker:

Blomkål – Kan puttes i omtrent ALT. Hvit saus i fiskegrateng, saus til fiskeboller, makaronistuing. Potetmos med blomkål er faktisk ikke dumt det heller. Jeg har alltid blomkål tilgjengelig, fryst eller fersk. Jeg koker den, moser den og putter litt eller mye i alt mulig.

Gulrot, tomat, paprika – Kan brukes i alle tomatretter, gryteretter, formretter. Også tomatsuppe, det hever smaken!

Blomkål og brokkolisuppe er populært her i heimen og jeg putter en hel ekstra blomkål oppi. I stedet for brød til så serverer jeg brokkoli”trær” og mais. Nam nam, trenger ikke være så komplisert 😉

Oppsummeringen fra disse tre ukene er at det har vært veldig gøy for ungene, som har fått mer frukt, bær og grønnsaker enn de ellers kanskje har fått. Det ER lett å glemme. Jeg har fått mye inspirasjon til hvordan jeg lettere kan tilføre 5 om dagen uten å egentlig tenke så mye over det. Det er “normalen” som heves, og det til alles glede. Jeg trenger påminnelser jeg også så denne utfordringen er jeg veldig glad for at jeg sa ja til!

Posted in Mat

7 Comments

  1. Bra tips, må prøve grønnsaks tipsene … på meg selv

    https://shoecarrie.com/2018/01/24/sko-sko-sko/

  2. Hei! Bruker du fremdeles swiss skin roller? Så du hadde annonsert for den for en god stund tilbake, og lurer på om jeg skal kjøpe en… 🙂

    1. komikerfrue

      Hei! Ja jeg bruker den innimellom eller som en kur, kjempefin hjemmebehandling 🙂

  3. Tove Mette

    Takk for tips! Når du har blomkål i blomkålsuppen, koker du den ført og så moser den eller? Mine barn hadde ikke spist biter som kan være grønnsaker:)

    1. komikerfrue

      Jeg koker blomkålen først og moser den fullstendig med stavmikser, de merker ikke et døyt 😉

  4. Tone L

    Ikke glem babymais godt og spise ved siden av eller i gryter

  5. Kjersti

    Kålrot er også supert å raspe å blande inn. Også veldig godt rå i staver. I tillegg har vi tilgang på norsk produsert kålrot hele året. Så både sunt, godt og miljøvennlig.

Comments are closed.